Etichetele vizibile de avertizare privind sănătatea de pe băuturile alcoolice sunt esențiale pentru sensibilizarea publicului cu privire la faptul că consumul de alcool poate duce la apariția cancerului. Această măsură simplă și necostisitoare poate permite consumatorilor să facă alegeri în cunoștință de cauză care pot contribui la reducerea efectelor nocive ale consumului de alcool. Un nou raport al OMS/Europa, „Alcohol health warning labels: a public health perspective for Europe” (Etichete de avertizare privind sănătatea alcoolului: o perspectivă de sănătate publică pentru Europa), subliniază nevoia urgentă de etichetare obligatorie și standardizată pe băuturile alcoolice.
Alcoolul cauzează aproximativ 800.000 de decese anual în Regiunea Europeană a OMS, care găzduiește cei mai mari consumatori de alcool din lume. Multe țări din regiune nu au făcut încă progrese semnificative în punerea în aplicare a politicilor de reducere a efectelor nocive ale alcoolului. În ciuda faptului că cancerul este principala cauză a deceselor cauzate de consumul de alcool în Uniunea Europeană (UE), gradul de conștientizare a publicului cu privire la legătura dintre alcool și cancer rămâne alarmant de scăzut.
Dreptul nostru de a ști: reducerea deficitului de informații
Un studiu OMS/Europa prezentat în raport, realizat în 14 țări din regiunea europeană, a evidențiat un decalaj impresionant în ceea ce privește gradul de conștientizare: doar 15% dintre respondenți știau că alcoolul cauzează cancer la sân și doar 39% erau conștienți de legătura acestuia cu cancerul de colon. Aceste tipuri de cancer reprezintă cea mai mare proporție a cancerelor legate de alcool în UE în rândul femeilor (cancer de sân) și al bărbaților (cancer de colon). „Etichetele clare și proeminente de avertizare privind sănătatea pe alcool, care includ un avertisment specific privind cancerul, sunt o piatră de temelie a dreptului la sănătate, deoarece acestea oferă persoanelor informații vitale pentru a face alegeri în cunoștință de cauză cu privire la daunele pe care le pot provoca produsele alcoolice. Furnizarea acestor informații nu ia nimic consumatorilor, dimpotrivă, îi înarmează cu cunoștințe, iar cunoștințele sunt putere”, a declarat dr. Hans Henri P. Kluge, director regional al OMS pentru Europa. În prezent, etichetele de avertizare privind sănătatea în cazul consumului de alcool sunt aplicate în doar 3 din cele 27 de țări ale UE și în doar 13 din cele 53 de state membre ale OMS din Regiunea Europeană, ceea ce face ca consumatorii să nu fie conștienți de riscurile la care se expun.
Principalele constatări și recomandări politice
Etichetele de avertizare privind sănătatea: o acțiune strategică bine cunoscută și susținută
Planul european de luptă împotriva cancerului stabilește obiectivul de a obține o reducere relativă de cel puțin 10% a consumului de alcool până în 2025, iar una dintre activitățile-cheie ale planului este elaborarea de propuneri pentru furnizarea de informații nutriționale și de sănătate pe băuturile alcoolice. În mod similar, atât Planul global de acțiune privind alcoolul 2022-2030, cât și Cadrul european de acțiune privind alcoolul 2022-2025, aprobate și, respectiv, adoptate de toate statele membre ale OMS, propun acțiuni prioritare pentru abordarea efectelor nocive ale alcoolului, care includ elaborarea și punerea în aplicare a cerințelor de etichetare a băuturilor alcoolice. Pe baza dovezilor existente, Irlanda a promulgat o nouă lege care impune etichetarea avertismentelor privind cancerul pe produsele care conțin alcool începând din 2026, făcând din Irlanda prima țară din UE și a doua țară din lume (după Coreea de Sud) care introduce avertismente privind cancerul pe produsele alcoolice.