Investiția anuală directă (incluzând și costurile de promovare) necesară unui program național de screening populațional organizat, cu o rată de participare de 70%, se estimează că va ajunge la 29 de milioane de euro pentru anul 2027 . Sau, într-o interpretare mai largă, contribuția fiecărui locuitor al României la acest proiect ar fi de aproximativ 1,5 euro pe an. Este concluzia studiului Povara cancerului de sân în România. Beneficiile investiţiei într-un program de screening pentru cancerul de sân, realizat de compania de consultanță Deloitte pentru Roche România. Beneficiile punerii în practică a unui astfel de proiect depășesc însă componenta financiară, atât prin eficientizarea cheltuielilor cu fiecare pacient, cât și prin impactul social și uman deloc neglijabil.
Estimările cuprinse în studiu acoperă o perioadă de 10 ani, avându-se în vedere intervalul de analiză 2017-2027. Astfel, costurile totale generate de cancerul de sân pentru bugetul național la nivelul anului 2017 au fost de peste 1,2 miliarde lei (aproximativ 270 milioane euro), pentru un număr de 114.697 paciente. În calculul acestor costuri au fost avute în vedere atât costurile directe (costurile cu serviciile oferite în asistență medicală primară, ambulatoriul de specialitate, spital, costurile de tratament oncologic și costurile cu reconstrucția mamară), cât și cele indirecte generate de concediile medicale, prestațiile sociale pentru handicap, productivitatea pierdută prin incapacitate temporară de muncă, handicap și deces prematur la vârsta activă și costurile adiacente ale aparținătorilor pacientelor. La nivelul anului 2017, costurile totale anuale aferente cancerului de sân în România reprezentau aproximativ 0,16% din PIB. Studiul a reliefat că aproximativ 70% din costurile aferente cancerului de sân într-un an sunt costuri economice și societale indirecte și doar 30% sunt costuri medicale.
În cazul implementării unui program de screening pentru cancerul de sân, mortalitatea cauzată de acest tip de boală ar scădea cu 10% la sfârșitul perioadei analizate, deși, așa cum este de așteptat, numărul de noi cazuri de cancer de sân crește cu peste 50%, datorită diagnosticării suplimentare dar mai precoce. Numărul de femei salvate în 10 ani ar fi de aproximativ 23% din numărul de femei nou diagnosticate cu cancer de sân, raportat la nivelul anului 2017. De asemenea, șansele de supraviețuire pentru o femeie cu cancer de sân cresc cu 30% ca urmare a implementării unui program de screening populațional pentru o perioadă de 10 ani. Cu alte cuvinte, la fiecare 10 femei nou diagnosticate cu cancer de sân la sfârșitul perioadei de screening trăiesc cu două mai mult decât înainte de screening. Din costul total al implementării unui program național de screening, investiția necesară pentru promovare și management reprezintă aproximativ 20% din costurile efective ale programului. Dincolo de analiza financiară însă, creșterea cu 30% a șanselor de supraviețuire în varianta cu screening, înseamnă o micșorare semnificativă a decalajului față de țările mai dezvoltate din Uniunea Europeană. În plus, la nivelul întregii societăți, prin implementarea în România a unui program de screening populațional organizat pentru cancer de sân, pe perioada de analiză a studiului (10 ani: 2018 - 2027) se câștigă aproximativ 28.300 de om-ani de viață, ce se traduc in contribuții – financiare, sociale și umane - către societate.