Executivul a aprobat, printr-o hotărâre, înființarea Registrului Național de Cancer - sistem informatic de înregistrare nominală a cazurilor noi de cancer diagnosticate, pe baze populaționale.
Registrul Naţional de Cancer va colecta informații privind toate tipurile de cancer în vederea monitorizării incidenței cancerului la nivel național, evaluarea și controlul impactului bolii și fundamentarea politicilor de sănătate publică.
Prin acest act normativ se impune obligativitatea tuturor furnizorilor de servicii medicale de diagnostic și tratament, publici și privați, care diagnostichează și/sau tratează cazuri oncologice, precum a Direcțiilor Județene de Sănătate Publică și a Municipiului București de a înregistra datele privind tumorile primare nou diagnosticate, cu respectarea confidențialității datelor cu caracter personal conform GDPR. Nerespectarea obligativității raportării datelor bolnavilor diagnosticați cu cancer constituie contravenție, în acest sens fiind prevăzute sancțiuni.
Metodologiile de raportare, circuitul informațional, modul de constituire, organizare și funcționarea a RNC se vor elabora și adopta prin Ordin al ministrului sănătății, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei propuneri de hotărâre.
Ministerul Sănătății și Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) vor dezvolta și operaționaliza aplicația informatică de înregistrare nominală a datelor bolnavilor diagnosticați cu cancer. Fondurile necesare dezvoltării, operaționalizării și gestionării aplicației informatice de înregistrare nominală a datelor bolnavilor diagnosticați cu cancer se asigură prin bugetul Ministerului Sănătății, din sume alocate în baza Planului Național de Redresare și Reziliență Componenta 7- Transformare digitală, Sănătate, Investiția 3. Realizarea sistemului de eHealth și telemedicină, Componenta I.3.2. Digitalizarea instituțiilor cu atribuții în domeniul sanitar aflate în subordinea Ministerului Sănătății.
Potirvit Notei de fundamentare, INSP va asigura instruirea tehnică a responsabililor desemnaţi din cadrul furnizorilor de servicii medicale de diagnostic și tratament publici sau private, precum și din cadrul Direcțiilor Județene de Sănătate Publică și a Municipiului București, pentru o utilizare unitară și în conformitate cu standardele de asigurare și control al calității datelor, precum și pentru a se asigura o raportare cât mai completă a datelor.
Proiectul de HG prevede că tumorile primare nou diagnosticate care fac parte din lista diagnosticelor raportabile vor fi raportate în termen de maximum 30 de zile de la:
În cazul tumorilor primare multiple apărute la acelaşi pacient, fiecare localizare primară va fi raportată separat.
Contravenții
Constituie contravenţie necompletarea de către furnizorii de servicii medicale de diagnostic și tratament, publici sau privată, a fişei unice de raportare a cazului de cancer în termen de 30 de zile de la încheierea oricăruia dintre episoadele raportabile menționate mai sus
Contravenţiile se sancţionează astfel:
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se realizează de către personalul din cadrul DSP, împuternicit să efectueze activităţi de inspecţie sanitară de stat, la sesizarea INSP.